eugen.kushnerenko@gmail.com
Украина, г. Чернигов, проспект Миру, 12

Мы в соцсетях:

Моя практикаСтатьиЗахист прав споживача товарів, робіт та послуг.

04.01.2023

Всі ми є постійними споживачами різних товарів, послуг чи робіт, але часто, стикаючись з неналежною якістю таких, ми виявляємо правовий нігілізм і, отже, не можемо захистити чи реалізувати свої конституційні права.

Відповідно до ч. 3 ст. 42 Конституції України уряд захищає права споживачів, здійснює контроль за належною якістю продуктів, робіт та послуг.

Що потрібно знати споживачеві насамперед?

Купуючи будь-який товар (замовляючи послугу), який має більш менш пристойну ціну, або термін експлуатації, який може бути значним потрібно обов’язково вимагати від продавця квитанцію. У тому випадку, коли на товар є технічний паспорт, слід вимагати, щоб він був заповнений при Вас, із зазначенням продавця товару (робіт, послуг). Потрібно відразу з’ясувати який гарантій термін експлуатації і де в техдокументації це зазначено (продавець повинен вказати на це пальцем). У тому випадку, якщо товар упакований у спеціальну фірмову коробку, її слід зберігати і не викидати до закінчення гарантійного терміну (справа в тому, що більшість виробників, наприклад, побутової техніки приймають на гарантійне та післягарантійне обслуговування лише товар, наданий їм у їхній фірмовій коробці , це положення часто прописано дрібним шрифтом в умовах такого обслуговування).

У разі виявлення протягом гарантійного рядка товару (робіт, послуг) неналежної якості споживач на власний розсуд має право вимагати:

— Безкоштовного усунення недоліків товару в розумний термін;

— Пропорційного зменшення ціни;

— Відшкодування витрат за усунення недоліків товару.

У разі виявлення суттєвих недоліків товару, його фальсифікації (робіт, послуг) споживач має право вимагати:

— розірвання договору та повернення сплаченої суми;

— заміна товару на таку ж або аналогічну якість з числа наявних у продавця (виробника).

Тут насамперед постає питання, які недоліки вважаються суттєвими, а які такими не є.

Інспекція захисту прав споживача і судова практика полягає в тому, що істотними недоліками товару (робіт, послуг) є такі недоліки, які суттєво ускладнюють його використання за цільовим призначенням або унеможливлюють. Також до суттєвих недоліків варто відносити невідповідність товарного вигляду, габаритів, форми. При цьому суттєвість недоліків визначається в кожному випадку окремо (проведення відповідної судової експертизи або ж у разі очевидності недоліків можливе обмеження висновком інспекції із захисту прав споживача, демонстрація фото- відеодоказів).

Варто пам’ятати, що своє право вимоги споживач має можливість пред’явити як безпосередньо до продавця, так і до виробника. Це можуть бути представництва підприємства, фірмові гарантійні послуги, філії, всю цю інформацію бажано дізнаватися в момент придбання товару.

Крім того відповідно до п.9 ст.8 ЗУ «Про захист прав споживачів», за наявності товару вимога споживача про його заміну підлягає негайному задоволенню, а в разі виникнення потреби в перевірці якості — протягом чотирнадцяти днів або за домовленістю сторін.

Якщо стоїть питання доставки товару до місця гарантійного обслуговування, варто знати, що він здійснюється за рахунок продавця, якщо товар є габаритним або вагою більше 5 кг. Повернення після закінчення ремонту здійснюється так само.

У разі наявності у продавця виробника такого ж чи аналогічного товару, вимога щодо його обміну здійснюється негайно, якщо його немає – у двомісячний рядок.

При розірванні договору купівлі-продажу товару неналежної якості розрахунок проводиться з урахуванням його вартості на час пред’явлення претензії у разі підвищення його ціни, а у разі зниження ціни – виходячи з вартості товару на час покупки.

У разі придбання продовольчих товарів неналежної якості вимоги можуть бути пред’явлені в межах термінів придатності.

Пред’явлені вимоги щодо безкоштовного усунення недоліків мають бути усунені протягом чотирнадцяти днів з дня його пред’явлення. При цьому за кожен день прострочення виконання продавцем (виробником) своїх зобов’язань стягується неустойка в розмірі 1% вартості товару за кожен день просрочки.

Безпосередній продавець, реалізатор, товару має право регресної вимоги до виробника про відшкодування йому збитків, пов’язаних із розглядом законної претензії щодо недоліків товару та їх усунення.

Розгляд справ у частині захисту прав споживача здійснюється у порядку цивільного процесу, а тому варто пам’ятати, що на позивача буде покладено обов’язок доведення наявності недоліків товару (робіт, послуг) та факту його придбання у конкретної особи.

 

Відповідальність працівників автостоянки за охорону транспортних засобів.

Відповідно до п.8, 27 Правил зберігання транспортних засобів на території автостоянки забороняється перебувати стороннім особам, встановлювати ящики та шафи для зберігання інвентарю, запасних частин або інструментів.

Відповідальність за охорону транспортних засобів та майна, яке тимчасово чи постійно перебуває на території автостоянки, за дотримання санітарних та пожежних правил, інших вимог несуть працівники автостоянки.

Автостоянки гарантують збереження транспортних засобів, прийнятих на зберігання згідно з цими Правилами, а у разі їх зникнення, розукомплектування або пошкодження під час зберігання несуть відповідальність у встановленому законодавством порядку.

Відповідно до ст. 942 ЦК України, зберігач зобов’язаний вживати всіх заходів, встановлених договором, законом, іншими актами цивільного законодавства для забезпечення збереження речі.

За втрату (нестачу) або пошкодження речі, прийнятої на зберігання, зберігач відповідає на загальних підставах.

Договір зберігання є реальним правочином, оскільки обов’язок зберігати річ виникає тільки після її передачі зберігачеві.

Відповідно до ст. 1192 ЦК України, на вибір потерпілого, суд може зобов’язати особу, яка завдала шкоди майну, відшкодувати його в натурі (передати річ того ж роду і такої ж якості, полагодити пошкоджену річ тощо) або відшкодувати заподіяні збитки в повному обсязі. Розмір збитків, що підлягають відшкодуванню потерпілому, визначається відповідно до реальної вартості втраченого майна на момент розгляду справи або виконання робіт, необхідних для відновлення пошкодженої речі.

Коли відшкодування в натурі неможливе, потерпілому відшкодовуються у повному обсязі збитки відповідно до реальної вартості на момент розгляду справи втраченого майна, робіт, які необхідно провести, щоб виправити пошкоджену річ.

Відповідно до ч. 1 ст. 1167 ЦК України моральна шкода, заподіяна фізичній чи юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини.

Позов про відшкодування шкоди пред’являється автостоянці, якщо господар має юридичну особу, або її власнику (фізособі).

Адвокатське об’єднання «Кушнеренко та партнери» надасть юридичну консультацію з цього питання, а також складе всі необхідні процесуальні документи для подання позову про відшкодування збитків.

Більше: https://t.me/kushnereko_advokat

 ️