eugen.kushnerenko@gmail.com
Украина, г. Чернигов, проспект Миру, 12

Ми в соцмережах:

Моя практикаСтатьиЯк не втратити спадщину, якщо ви за кордоном?

01.05.2023

Питання спадщини завжди є актуальним. При цьому з плином часу, обставинами в країні та змінами в законодавстві, з’являються все нові та нові особливості прийняття та оформлення спадщини.

Наразі багатьох хвилює питання прийняття спадщини із закордону. Раніше вказана проблем також існувала, але не так гостро. Зараз з урахуванням того, що велика частина населення є біженцями або ж просто виїхали за кордон через війну, дещо врегулювали і питання оформлення спадщини в такій ситуації.

В деяких країнах процедура зовсім легка для людей, оскільки прийняття спадщини відбувається автоматично,якщо особа не відмовилась від неї. В Україні ж дещо інша ситуація. Для прийняття спадщини особа зобов’язана вчинити дії, а саме – подати заяву про прийняття спадщини. Всім відомо, що така заява має бути подана протягом 6 місяців з дня відкриття спадщини та особисто спадкоємцем.

Чинним законодавством не передбачено подання заяви про прийняття спадщини через представника, тому зрозуміло, що мають бути інші варіанти оголосити себе спадкоємцем, перебуваючи поза межами України.

Багато хто помилково вважає, що перебування за кордоном є поважною причиною неподання заяви про прийняття спадщини у встановлений строк. Саме по собі проживання спадкоємців за межами України не є поважною причиною пропуску строку для прийняття спадщини, оскільки у відповідності до Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 22 лютого 2012 року № 296/5, спадкоємці не позбавлені можливості реалізувати свої спадкові права шляхом подання відповідних заяв про прийняття спадщини засобами поштового зв`язку.

Висновок про неможливість встановлення проживання за кордоном поважною причиною пропуску строку для прийняття спадщини сформовано у постанові Верховного Суду від 13 квітня 2023 року в рамках справи № 607/13549/21.

 Вимогами законодавства встановлено, що справжність підпису на заяві про прийняття спадщини має бути нотаріально засвідчена. Разом з тим, якщо все ж Ви розумієте, що не встигнете оформити належним чином заяву та надіслати її до України, то законодавство дозволяє направити заяву в простій письмовій формі. Однак в подальшому нотаріус все одно запросить у Вас належним чином оформлену заяву.

Як же оформити належним чином заяву про прийняття спадщини?

Відповідно до статті 38 Закону «Про нотаріат», на консульські установи України, зокрема покладений обов`язок видавати свідоцтва про право на спадщину. Інші нормативно правові акти вказують, що за зверненням громадянина України консул (або уповноважений секретар із консульських питань) засвідчує справжність підпису на заяві про прийняття спадщини, проставляє на заяві свій підпис та гербову печатку, після чого спадкоємець повинен направити заяву в Україну засобами міжнародного поштового зв`язку.

Проблемою є обмежена оперативність вчинення дій консулами через їх завантаженість та не велику кількість за кордоном.

Крім того, Ви можете звернутися до нотаріальних установ в країні місцезнаходження для оформлення заяви про прийняття спадщини. Однак така заява має бути в подальшому або ж легалізована шляхом проставлення апостилю або ж належним чином перекладена на українську мову (залежно від країни складення заяви).

Хочу звернути увагу ще на той факт, що багато нотаріусів вимагають, щоб текст заяви був узгоджений, тому раджу заздалегідь зв’язатися з нотаріусом та отримати бажаний текст заяви про прийняття спадщини.

Тож, як Ви бачите, існує декілька шляхів вирішення ситуації з оформлення спадщини. Виходячи з наявної альтернативи, Ви обираєте найбільш підходящий Вам варіант для запобігання втрати спадкового майна.

За наявності інших проблем чи питань щодо отримання спадщини, Ви завжди можете звернутись за консультацією до адвокатів АО «Кушнеренко та партнери».