eugen.kushnerenko@gmail.com
Украина, г. Чернигов, проспект Миру, 12

Ми в соцмережах:

Моя практикаСтатьиЕлектросамокати та моноколеса офіційно визнані транспортним засобом.

08.05.2023

Все більшої популярності набуває в країні електротраспорт. Мова йде в першу чергу про електросамокати та моноколеса, які до вподоби багатьом молодим людям. Такий засіб пересування є зручним, не вимагає особливих витрат та проблем.

Разом з тим, з юридичної точки зору тривалий час статус вказаних засобів пересування був не визначений. Крім того, виникало чимало проблем з кваліфікацією дій власників електротранспорту. Ніхто не міг конкретно сказати чим повинні керуватися водії електротранспорту, чи розповсюджуються на них ПДР, чи несуть вони відповідальність за свої дії на дорозі і тд.

Так само неоднозначною була і судова практика. Оскільки у суддів не було чітких норм законодавства, то рішення фактично приймалися на основі власних переконань та суджень як же має бути. Такі суперечності в практиці не давали можливості якимось чином навіть допомогти людям, які потрапили наприклад в ДТП за участі самоката.

Самокати офіційно визнані транспортним засобом!

Нарешті законодавці вирішили врегулювати прогалини в законодавстві, які виникли через розвиток прогресу та винахід і впровадженні нових засобів пересування.

У лютому 2023 року Верховна Рада ухвалила документ щодо офіційного визнання електричних засобів пересування транспортними засобами, прирівняними до вже звичних нам транспортних засобів. Президент підписав документ та врешті Закон набув чинності вже з квітня 2023 року.

Найголовнішим в законі є прирівняння до транспортного засобу електричних засобів пересування. Це стосується електросамокатів, моноколес, гіроскутерів та інших пристроїв, які пересуваються за допомогою електродвигуна.

По-друге, законодавець розрізняє тепер 2 види електротранспорту: легкий персональний та низькошвидкісний. Фактично різниця полягає у вазі та швидкісному режимі транспорту.

Чи виникають нові правила користування електричними засобами пересування?

Оскільки такі засоби пересування офіційно визнані транспортом, то тепер особи, які ними керують, є водіями, а не пішоходами. Звідси випливає, що рухатися тротуарами, пішохідними доріжками на електротранспорті не можна. Водії мають дотримуватися правил, встановлених для водіїв, до прикладу – велосипедистів.

Не дивлячись на визнання транспортом електричних засобів пересування, Закон не зобов’язує їх власників реєструвати ці транспортні засоби. Також, принаймні поки що, законодавство не зобов’язує отримувати права на керування електричними засобами пересування. Так само не вказано з якого віку особа має право керувати таким транспортом.

Щодо правил, то поки що законодавець ймовірніше за все ще не встиг внести відповідні зміни до ПДР, але скоріш за все у найближчому майбутньому ці зміни прийдуть. Поки що водіям таких транспортних засобів варто керуватися основними правилами, які стосуються велосипедистів.

Електричні засоби пересування – джерело підвищеної небезпеки.

До недавнього часу, більшість населення вважали, що у разі виникнення ДТП за участі автомобіля та електричного транспортного засобу, презумпція вини автоматично на водієві автомобіля. Саме водіїв автомобілів зазвичай звинувачували у недотриманні ПДР, оскільки до водіїв самокатів не було особливих вимог взагалі. Однак така позиція не правильна. Прогалини в законодавстві жодним чином не можуть дозволити водіям електросамокатів, гіроскутерів, моноколес ві т.д. вести себе на дорозі на свій розсуд та нехтувати загальними правилами для водіїв.

Так само водії електротранспорту можуть причинити шкоду пішоходам, нехтуючи ПДР. Тоді хто вважається винен?

Нещодавно Верховний Суд розставив акценти в питанні вини водіїв електротранспорту.

Верховний Суд вказав, що перелік видів діяльності, що створюють суспільну небезпечність не є виключним, тому з урахуванням особливостей, можуть бути визнані джерелом суспільної небезпеки інші предмети, засоби, тощо. У постанові ВС прийшов до висновку, що використання електросамоката чи іншого подібного засобу (моноколеса, сегвея тощо) для переміщення особи як учасника дорожнього руху є джерелом підвищеної небезпеки в розумінні статті 1187 ЦК України, якщо в конкретному випадку такий засіб приводився в рух за допомогою встановленого на ньому електричного двигуна.

Таким чином на водіїв електротранспорту покладаються обов’язки, передбачені ст. 1188 Цивільного кодексу, щодо відшкодування шкоди, завданої джерелом підвищеної небезпеки.

Як бачимо, законодавство трохи зробило крок на зустріч впровадженням нових технологій. Однак все ще залишаються прогалини в ПДР. Однак варто зрозуміти, що наразі водіям слід керуватися загальними вимогами ПДР задля запобігання завдання шкоди собі та оточуючим.

У разі виникнення додаткових питань та роз’яснень, АО «Кушнеренко та партнери» завжди готові надати Вам детальну консультацію.